De relatief lage bijtelling voor privégebruik gaat van het huidige niveau van 4 procent stapsgewijs naar 22 procent. Daarmee stimuleert het kabinet-Rutte 3 dit jaar een run op elektrische auto’s van rond de 40.000 euro, zoals de Tesla Model 3 en de Kia e-Niro.
Het afgelopen vrijdag gepresenteerde Klimaatakkoord geeft een dubbel signaal af, als het gaat om het autobeleid. Zo spreken Rutte & Co. de wens uit dat alle nieuw verkochte auto’s in 2030 elektrisch zijn.
Voor particulieren komt er vanaf 2021 een aanschafsubsidie bij het kopen van een elektrische auto. Ook wil het kabinet kijken of private lease van elektrische auto’s een fiscaal voordeel kan krijgen.Voor zakelijke rijders is het beeld heel anders. Het kabinet snoeit op de korte termijn fors in de fiscale begunstiging van elektrische leaseauto’s. Dit is momenteel verreweg de belangrijkste motor achter de verkopen van elektrische auto's.
Wie een elektrische auto leaset moet voor privégebruik een bedrag optellen bij het belastbare inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting. Voor 2019 gaat het om 4 procent van de cataloguswaarde. Maar in de komende zeven jaar gaat dit percentage stapsgewijs omhoog naar 22 procent. Dit is het percentage dat momenteel voor niet-elektrische auto’s geldt.
Verder is het zo dat de lage bijtelling van 4 procent geldt tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Voor zover een elektrische auto duurder is, betaal je 22 procent bijtelling. Het plafond waarbij het lage bijtellingspercentage geldt, gaat de komende jaren echter omlaag naar 40.000 euro.
Deze maatregelen maken het bijzonder aantrekkelijk om dit jaar nog snel een elektrische auto van iets minder dan 50.000 euro als leasewagen te nemen. Denk hierbij aan modellen zoals de Kia E-Niro (vanaf 42.500 euro), de Hyundai Kona Electric (vanaf 40.995 euro) en de Tesla Model 3 Standard Range. Deze Tesla komt naar verwachting later dit jaar voor ongeveer 43.500 euro op de markt.